23.5.2013

Provinssirock! - Mitä pakata festareille? Mitä mukaan?

Rakastan festareita. Tänä kesänä on minulla edessä jo seitsemäs provinssirockini, joten sen kunniaksi ajattelin jakaa mitä itse pakkaan mukaan provinssiin. Jotkin asiat on kyllä pitänyt oppia kantapään kautta. :D Tänä vuonna myös toista kertaa jo alue-esiintyjänä, Taikuri Sami Paavola ja ilmapallomestarina minä. :) Meidät löytää pääasiassa camp-provinssista ja festarialueelta tekemässä taikoja. Majoitumme itse perinteisesti Seinäjoen leirintäalueella, joten sieltäkin meidät löytää. Tosin siellä olemme enemmänkin vapaalla.

Eli siis; mitä mukaan

-Tietenkin festarilippu, joka sitten vaihdetaan rannekkeeseen mahdollisimman pian.
-Käteistä. Automaatti provinssissa on pienen kävelylenkin päässä, eikä ole takeita että siinä on ylipäätään seteleitä.
-Kamera. Itse yritän käyttää mahdollisimman vähän puhelimen kameraa, koska akkua täytyy festarireissun aikana säästää mahdollisimman paljon.
-No se puhelimen laturi tietty myös. Itse latasin viime vuonna mm. telttanaapureiden asuntoauton sähköllä puhelimeni. Nykyään provinssista pystyy 10 eurolla (ja 15e pantilla) lainaamaan akkumokkulan puhelimeen myös.
-Teltta, joka kestää vettä mahdollisesti jopa neljä yötä. Tai viisi, nyt kun provinssi on hiukan laajentunut. Ystävystymme aina naapureiden kanssa, ja vahdimme yhdessä toistemme telttoja. Muista suojata telttasi pressulla.
-Makuupussi ja peittoja/vilttejä. Tulen itse festareille nykyään omalla autolla, koska viltit on helpompi kuljettaa yms, sekä autoon pääsee sateensuojaan. Kesäkuun yöt osaavat olla kylmiä, joten viltit ovat tärkeitä. Lisäksi niillä on kiva makoilla auringossa ulkona. Autolla saapumisen toinen syy on se, että Seinäjoelle on tosi pitkä matka meiltä, ja täytyy ottaa mukaan kaikenmuailman taikurihärpäkettä.
-Tyyny, mukavuussyistä.
-Makuualusta. Itse käytän nykyään auton tupakansytyttimellä täytettävää juuri telttaan mahtuvaa isoa ilmapatjaa. Mahtuu mukaan autossa mukavasti, täyttyy hetkessä ja uni maittaa. Lisäksi ei ole ihan niin kylmä, kun maa ei ole sentin päässä. Jos tulet julkisilla, niin tämä on hiukan hankala kuljettaa, joten silloin suosittelen perinteistä makuualustaa.
-OHVIA! Itikkasuojat tulee niiin tarpeeseen!
-Aurinkorasva on myös käytännöllinen kesällä, varsinkin kun reissullani ollaan ulkona ke-su.
-Lämmin sadetta pitävä takki/tuulitakki. Kun kerran kastuu kokonaan festareilla, on jotenkin hirveän hankalaa saada itsensä kuivaksi taas... Jos ei ole sadetakkia, kertakäyttöiset menee myös. Mutta parempi, kestävämpi ja ekologisempi on kunnon takki. Sateenvarjoa älä ota mukaan, se ei ole sallittu alueella.
-Kumisaappaat. Mitä värikkäämmät ja vinkeämmät, sen parempi.
-Hygieniatuotteet, eli omalla kohdallani hammasharja+tahna, kosteuspyyhkeitä, talous/WC-paperia, kasvovesi ja vanulappuja, meikit, hiuslakka, dödö, hiusharja ja shampoot. Naiset muistakaa menkat.
-Lääkkeet. :D Itselleni mm. ibumaxia ja rennietä... Laastaria.
-Aurinkolasit. Jos unohtuu kotiin niin alueelta löytyy kyllä kojuja mistä niitä saa.
-Sakset, teippiä, tusseja, hakaneuloja. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Kynistä on aina pulaa festareilla, kun pitää kaikkialle kirjoitella. Minua on pyydetty kirjoittamaan mm. naapureiden telttaan sekä runo-Jeesuksen kaapuun. Heh, ja kun kolmansilla festareilla olin, en vieläkään älynnyt ottaa kynää mukaan, joten kirjoitin tussin sijaan kynsilakalla..
-Kertakäyttömukeja ja yksi oikea lusikka. Näillä astioilla pärjää.
-Roskapusseja.
-Ruoka ja juomapuoli. Itse otan kylmälaukun ja sinne isoja pulloja kylmäkalleiksi, eivät sula niin nopeasti. Alkon tuotteet ostetaan etukäteen, koska Seinäjoen alko on kaukana. Mietoja juomia saa kaupasta, jos pääsee loppumaan. Huomioi, että juomia saa tuoda vain leirintäalueille, ei varsinaiselle festarialueelle. Ruokaa en osta etukäteen. Pyrin syömään vain yhden lämpimän aterian päivässä, ja muuten kaupasta kaikenlaista kylmänä syötävää; patonkeja, eineksiä, nakkeja, hedelmiä, jogurtteja, sipsejä jne. Aamukahvin saa esimerkiksi halvan pizzan kera leirintäalueen vieressä sijaitsevalta nesteeltä. Eikä edes ole pitkät jonot! Muista, että kun lähdet kauppaan, kannattaa ottaa 50 senttinen (jos vielä tarvitsee lokeroa varten, en ole varma nykypäivästä) tai kaveri mukaan. Kauppaan ei saa viedä laukkuja sisälle, joten mahdollisesti vapaaseen lokeroon tai kaveri jää vahtimaan ulkopuolelle. Muista ottaa kuitenkin rahapussi mukaan. Itse jätän kauppareissulla laukun autoon ja otan mukaan kaikki arvotavarat taskuihin.
-Kaikenlaiset pullonavaajat. Saa viinit ja korkit auki!
-Vaatteet. Tämä on se asia jonka aloittelevana festarikävijänä liioittelin. Yhdet farkut, legginssit, shortsit, noin neljä toppia tai muita paitoja mitä käytät, huppari, parit alusvaatteet ja paljon sukkia ja yhdet niistä villaa. Ei siellä ikinä tule mietittyä aamulla sen tarkemmin asukokonaisuutta kuitenkaan, joten ylimääräiset vaatteet suosiolla kotiin. Sitä vaan luulee, että laitanpa ah nämä ihanat vaatteet, nuo sukkikset, nuo korut apua mitkä kengät.. sit loppujen lopuksi joka kerta sulla on se sama huppari päällä koko ajan. :D
-Kenkinä itselläni on maiharit ja ballerinat. Ballerinat on helppo saada jalkaan kun hiihtelee leirintäalueella ja ne eivät ole niin kuumat ja maiharit kestää mitä vaan. (Paitsi rankkasadetta.) Kumisaappaat mainitsinkin jo aiemmin.
-Bikinit, jos innostuu.
-Pyyhe.
-Mahdolliset tupakkatuotteet. Sytkäri on hyvä vaikka ei polttaisi, on aina mukava tarjota tulta sitä tarvitsevalle.
-Muista ladata kaikki laitteet täyteen ennen matkaa ja ota laturit mukaan.
-Mahdolliset musiikkilaitteet.
-Retkituolit.
-Taskulamppu.
-Henkkarit.
-Korvatulppia - auttaa sekä keikoilla, että öisin. ;)

-Lisäksi jos haluat, ota mukaan naamiaisasua, tai muuta festarihärpäkettä. Meillä on mukana ollut myös kitara, joka tuo mukavasti illan hämärässä tunnelmaa ja kavereita mukaan yhteislauluun. Ne ken tarvitsee muistaa myös ne kortsut ja naiset mahdolliset e-pillerit.



Muista myös alkoholillisen nesteytyksen lisäksi huolehtia, että saat tarpeeksi ihan vaan vettä. Yksinkertaisesti myös helpot lautapelit ja pelikortit on myös mukava lisä. Mitä ikinä keksiikään! Älä jätä telttaan koskaan mitään arvokasta, ja huolehdi itsestäsi, kanssajuhlijoistasi sekä tavaroistasi. 
Toivotan kaikille mahtavaa festarikesää ja nähdään provinssissa ;)

Loppuun vielä kuvia provinssista












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti